سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از بخیل در شگفتم ، به فقرى مى‏شتابد که از آن گریزان است و توانگریى از دستش مى‏رود که آن را خواهان است ، پس در این جهان چون درویشان زید ، و در آن جهان چون توانگران حساب پس دهد ، و از متکبّرى در شگفتم که دیروز نطفه بود و فردا مردار است ، و از کسى در شگفتم که در خدا شک مى‏کند و آفریده‏هاى خدا پیش چشمش آشکار است ، و از کسى در شگفتم که مردن را از یاد برده و مردگان در دیده‏اش پدیدار ، و از کسى در شگفتم که زنده شدن آن جهان را نمى‏پذیرد ، و زنده شدن بار نخستین را مى‏بیند ، و در شگفتم از آن که به آبادانى ناپایدار مى‏پردازد و خانه جاودانه را رها مى‏سازد . [نهج البلاغه]

اهل البیت[علیهم السلام]




یاسر مرادی فر ::: دوشنبه 95/3/24::: ساعت 6:18 عصر




یاسر مرادی فر ::: دوشنبه 95/3/24::: ساعت 6:1 عصر




یاسر مرادی فر ::: یکشنبه 95/3/23::: ساعت 5:39 عصر


 برکات روزه در گرمای تابستان!

 

چند سالیست که ماه مبارک رمضان مقارن با فصل تابستان شده است و واضح است که روزه گرفتن در تابستان با گرمای شدید و روزهای طولانی بسیار سخت است. اما فراموش نکنیم که در روزه‌داری آزمایش الهی نهفته است و آثار و برکات بسیاری دارد.

گرمازدگی

درست است که در ماه مبارک رمضان، شیطان دست و پایش در غل و زنجیر است اما یادمان باشد که هوای نفس آزاد است و تلاش می‌کند که انسان در آزمایش الهی مردود شود. خالصانه خود را به خدا واگذاریم و از او بخواهیم که در روزه‌داری توفیقمان دهد و مراقب باشیم که تشنگی و گرما ما را از روزه گرفتن منصرف نکند که برکات زیادی را از دست می دهیم از یک سو و مستوجب عذاب می شویم از سوی دیگر. و هیچ چیز بالاتر و زیباتر از فرمانبرداری از حضرت احدیت نیست.

این روزها وقتی زیر تابش آفتاب و در گرمای بی‌قرارکننده تابستان داغ، با کام تشنه و رمقی که از جان رفته به معنویت رمضان و ارزش ایمان و قدر استقامت در راه حق می اندیشی به خاطر می آوری که ماندن در راه دین و استقامت در مسیر آئین، بی تلاش و صبر و زحمت مقدور نخواهد بود و هر کس به اندازه وسع این پایداری ظاهری و باطنیش به قرب الهی خواهد رسید.

‘گاهی وقت‌ها سختی‌هایی که انسان متحمل می‌شود نتیجه‌ای ارزشمند به همراه دارد؛ من جمله همین روزه گرفتن در فصل گرما؛ این سختی‌ها و مشقت‌ها جز خیر و نیکی برای صاحب آن نیست، زیرا پیامبر اکرم (صلی‌ الله ‌علیه ‌و اله) می‌فرماید: «أفْضَلُ الْأعْمالِ أحْمَزُهَا؛ بهترین عمل‌ها، دشوارترین آن‌ها مى‌باشد»[1]؛ هر اندازه که سختی و مشقّت عمل، بیشتر باشد، ارزش و پاداش آن هم بیشتر است.

امام صادق (علیه‌السلام) هم در مورد روزه‌داری در فصل گرما چنین می‌فرماید:

«مَنْ صَامَ یَوْماً فِی الْحَرِّ فَأَصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَلْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَا أَطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه‏؛ هر کس که در گرما یک روز را روزه بدارد و تشنگى را تحمل کند، خداوند هزار فرشته را بر او مى‏‌گمارد تا دست‌هاى خود را بر روى او کشیده و او را بشارت دهند و پس از آنکه افطار کرد، خداوند مى‏‌فرماید: چقدر خوش بویى! اى فرشتگان من گواه باشید که من او را آمرزیدم».[2]

رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: خوشا به حال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند. اینان در روز قیامت سیر می شوند و تشنگی و گرسنگی را درک نخواهند کرد

 

امام صادق (علیه السلام) در کنار کعبه در پاسخ به خواست فردی که از امام طلب ارشاد کردند از قول پدر بزرگوارشان فرمودند: «صُمْ یَوْماً شَدِیدَ الْحَر لِلنشُورِ وَ صَل رَکعَتَیْنِ فِى سَوَادِ اللیْلِ لِوَحْشَةِ الْقُبُورِ» تقریباً به این معنا که در روزهای بسیار گرم روزه بگیر تا تشنگی روز نشور و قیامت را به یاد آوری و در سیاهی شب نماز بگزار تا وحشت تنهایی قبر در خاطرت مجسم شود. اگر کسی تشنگی ناچیز این دنیا را در مدت اندکی تحمل کند درک مختصری از عطش روز محشر خواهد یافت و این سبب می گردد تا راهکاری بیابد از آن تشنگی در امان باشد و با جستجو در کلمات دانایان به آن روز یعنی اهل بیت عصمت راهکارهای مناسبی می یابد و علم پیدا می کند چه گناهانی سبب تشنگی در محشر و چه اعمال حسنه ای سبب رفع آن خواهد شد. چنانچه به طور نمونه رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: خوشا به حال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند. اینان در روز قیامت سیر می شوند و تشنگی و گرسنگی را درک نخواهند کرد. (وسائل الشیعه7: 299)

حال چه فضیلتی از این بالاتر که خداوند به روزه‌دارانی که این سختی را تحمل می‌کنند، افتخار می‌کند و می‌بالد؟ و چه سعادتی از این بالاتر که ما با این روزه‌داریمان مورد غفران و بخشش حضرت حق قرار می‌گیریم؟

 

پی نوشت ها:

1- بحار، ج 7، ص 191.

2- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص148.



یاسر مرادی فر ::: شنبه 95/3/22::: ساعت 4:38 عصر




یاسر مرادی فر ::: شنبه 95/3/22::: ساعت 4:27 عصر

<      1   2   3   4   5      >

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 15
کل بازدید :102491
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
یاسر مرادی فر
طلبه هستم سرباز امام زمان ..اگر قبول نماید .. چندین سال است سر این سفره ارتزاق می نمایم بیشتر عمر مشغول تحصیل و تبلیغ دین بوده ام روسیاهی که خطاهای بسیار دارد و امید به آمرزش خداوند سبحان
 
 
>>لینک دوستان<<
حرف و حدیث
شین مثل شعور
کانون توحید (مسجد امیر المومنین )شهر زازران
اندیشه نگار
دلنوشته های قاصدک
لیلای مجنون
جنات
تغییر مطلوب
ان المتقین فی مقام امین
رضا صفری
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
خیارج سرای من است
سلام
کلبه بصیرت
•°•°•کلبه تنهایی من•°•°•
بلوچستان
پرپر
حرف هایی از زبان منطق و احساس
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کیمیای من
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
ـــــــ م . ج ـــــــــ
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
دل پرخاطره
تاپروانه شدن"""
مانانا
ریحانه
ما تا آخرایستاده ایم
روستای اصفهانکلاته
گیسو کمند
حق وباطل تیغی دولبه
هیــــس دیگِه حِسِت نیست
Hunter moments
عاشقانه آرزوهای من
مهاجر
دوستدار علمدار
ashura.shia.muharram
ابـــــــــــرار
علوم نهم...
کوثر ولایت
ستاره سهیل
ღღتنهاییღღ
آناهیتا
غزل عشق
فروشگاه اینترنتی
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
گوناگون
فرمانده آسمانی من
زندگی رسم خوشایندیست
دختران فوتبالی
حرف های دل یه دختره
عاشقتم
من.تو.خدا
کلبۀ عاشقانه
علی تک
یه دختر از تبار غرور
**وبلآگـــــ هـــوآدارآنـــ وآقعـــیــ رضــآ قوچـــآن نژآد **
نقطه ضعف
بــــــــــاور
قدر مطلق
بَرُ و بَچ
مادر یوسف
آیدا
شمس الظلام
ریحانه
کلنا عباسکِ یازینب
آدم برفی
Missing
سیرت پیشگان
علیرضا احسانی نیا
ایده ها و ترفند های عکاسی
faniz
به دادم برس
خاکیهای آسمانی
دنیای بی وفای آدمها...

......
به یادتم
طب سنتی@
 
>>صفحات اختصاصی<<






 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<