هانری کُربن (1978-1903 م)اسلام شناس و فیلسوف بلند آوازه فرانسوی می گوید:
«اگر قرآن و اندیشههای محمد [صلی الله علیه و آله] خرافی بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرات نمی کرد حرفی از علم به میان آورد و بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هیچ اندیشه ای به اندازه قرآن محمّد [صلی الله علیه و آله] انسان را به دانش فرا نخوانده است، تا آنجا که نزدیک به نهصد و پنجاه بار در قرآن از علم و عقل و فکر سخن رفته است».
|
جان دیون پورتمحقق و نویسنده مشهور انگلیسی میگوید:
«قرآن تا آن حد معجزه جاوید شناخته شده است که محمد [صلی الله علیه و آله] آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود و آشکارا فصیحترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت نمود تا یک سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند انجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی، عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد، بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست. کلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع قانون گذاری حل میشود. در میان محسنات زیادی که قرآن به حق واجد آن است، دو نکته بسیار مهم وجود دارد، یکی لحن تعظیم و تکریم هنگام ذکر نام خداوند و دیگری وجود نداشتن فکر، بیان و یا داستانی خلاف تقوا یا حاکی از سوء اخلاق و بی عفتی و عدم طهارت که آن را معیوب و لکهدار نماید، در صورتی که با کمال تأسف این نواقص در موارد بسیار زیادی در کتب یهود مشهود است».
|